بسم الله الرحمن الرحیم- بحثی درباره خصوصیات انسان وفرشته- نظریات شخصی است- درک علمرا به سه قسمت کرده اند- علم یقین شناخت حصولی یعنی شناخت از بیرون- شناختی که فرد شخصا تجربه نکرده است تا حدودی میتوان گفت طوطی وار است- دوم عین یقین درک عقلانی وفطری وتجربی باشد در حق یقین- بهترین جواب قدرت خلاقیت است وبتواند ان علم را بسط دهد وبعضی ها معتقد هستند که عین یقین رابا تمام خصوصیات علمی ان بفهمد – فرشتگان در سطح علم یقین نیستند بلکه بالاتر هستند ومسلما درسطح عین یقین هستند دلیل ان این است که حضرت جبرائیل علیه السلام با پیامبر اکرم صلوالته الله علیه واله والسلم در موردهای مناظر ومباحثه دارند ویا با انبیاهای گذشته مباحثه داشتند ویا فرشتگان دراحادیث مختلف سئوالات از خداوندمنان وجل وجلاله الشریف داشتند ومن جمله عدم کمک به امام حسین علیه السلام چیست پس به اوامر الهی واعمالی که انجام میدهند اشراف کامل دارند ولی فرشتگان قدرت خلاقیت ندارند ومورد به مورد میدانند وطبق دستور عمل میکنند ودم به نظر میرسد به تمام اسمائ وصفات الهی را نمیدانستند وازنجا که فرمودند که ما مقام معلوم داریم از هر صفت تاحدودی میدانستند جامع وشافی وکافی نمی دانستند لذاوقتیکه انسان خلق شد معلوم میشود که خداوند قبلا بحثی از خلقت انسان به ملائکه وشیطان نکرده بود وزمانی که فهمیدند که ازجنس خاک است وروح اومنشا گرفته ازخاک است درانسان ظرفیت بالائی که بتواند حداقل تحمل این علم راداشته باشد باور نمیکردند وبعدا فهمیدند که این روح عظیمترین روح ممکن خواهد بود فرشتگان فهمیدند وشیطان نفهمید وقبول نکرد واین ازمایش برای انسان درسی بزرگ است که از فرشتگان تقلید کند نه از شیطان که شکست میخورد یکمورد سنخیت انسان باخداوند که با نسبت است خداوند درعلم هم مورد به مورد هرچیز که فکر شود میداند مانن انکه مالغات را میدانیم وهم هرزمان اراده کند انچه میخواهد خلق میشود یعنی سیستم علمی وقدرتی برق اسا فراهم میشود مانندانکه مالغاتی ندانیم وخلق الساعه بوجود اوریم همانطورکه جناب بوعی سینا فرموده است هردومورد برای خداوند لازم است که نقص برای خداوند بوجود نیاید-